Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nový rozměr práce s žáky v naší ZUŠ

11. 3. 2018

Nový rozměr práce s žáky v ZUŠ Staňkov

 

Na úvod průvodní slovo vyučující výtvarného oboru – Jaroslavy Kaufnerové

 

Výtvarný obor ve Staňkově roste. Nejen počtem žáků, zpracovávaných výtvarných technik a úspěchy v soutěžích. V poslední době máme příležitost rozšířit možnosti vzdělávání a obohacování žáků (vlastně i mě samotné) o nový směr designu.

 

Vzájemná spolupráce byla tématem rozhovoru s absolventy z let minulých již během setkání u příležitosti 25. výročí založení ZUŠ Staňkov. A tato idea se začíná naplňovat.

 

Naše absolventka, Laura Kuklová, se ozvala na podzim letošního školního roku se svým nápadem. Tím se mi, jako učiteli, pomyslně uzavírá kruh mého pedagogického působení. Vždyť, co si víc přát, než aby se moji žáci po letech dalšího studia vraceli do učebny a společně rozvíjeli výtvarné cítění se současnými žáky!

 

Několik slov o spolupráci na projektu přímo s autorkou – Laurou Kuklovou

 

Spolupracovat s dětmi jako spolu-designery na projektu diplomové práce jsem se rozhodla asi po půl roce samostatného výzkumu. Zjistila jsem, že to, co potřebuji pro další vývoj práce je čerstvý pohled budoucích uživatelů. Předmětem mého magisterského projektu je navrhnout koncept emočního společníka pro děti, který bude mít formu jakéhosi robůtka. Pomocí umělé inteligence a machine learning (strojového učení) pak bude poskytovat dětem potřebnou společnost po návratu domů a pomáhat jim se školní rutinou. S touto vizí jsem oslovila Jáju Kaufnerovou a navrhla ji spolupráci.

 

Jako studentka druhého ročníku magisterského oboru Future Design (Design pro budoucnost) na britské vysoké škole Prague College v Praze jsem si toto téma (Emoční společník pro děti) zvolila sama. Během svých předchozích studií jsem se věnovala převážně jen grafickému designu a tak celé magisterské studium je pro mě plné nových a vyzývavých podnětů. Věnujeme se a řešíme témata a problémy, o které jsem se dříve zajímala jen okrajově, což mi otevírá nové obzory.

 

Momentálně jsem již téměř ve finální fázi práce na konceptu Monteyho - tak říkáme pracovně robůtkovi. Designuji tento produkt spolu se čtyřmi studenty Staňkovské Základní umělecké školy, kteří jsou nyní v osmé třídě a chtějí se hlásit na umělecké střední školy. Během našich pondělních setkání si zkoušíme, jak designový proces vypadá. Představuji jim a společně zpracováváme určité designové metody, které se používají na získání a analýzu potřebných dat. Vymýšlíme potenciální scénáře, které budou probíhat mezi produktem a uživatelem, skicujeme podobu Monteyho nebo se bavíme o technickém vybavení. Celá finální forma Monteyho, jeho účel, funkce, téma, které bude řešit - to vše je práce mých čtyř skvělých spolu-designérů. A to bylo mým cílem. Použitím co-designu totiž vznikají výsledky, které odpovídají uživatelským potřebám. Já se ptám mé cílové skupiny, dětí na druhém stupni základní školy, co by od Monteyho chtěli, a to pak akceptuji jako získaná data. Po společné analýze výstupy vtělujeme do výsledné podoby robotického společníka. Věřím, že čtyřem zmíněným mladým umělcům či designérům tato zkušenost pomůže při skládání přijímacích zkoušek na střední školu a i v jejich další osobní tvorbě.

 

Pro mě osobně je to velká profesní zkušenost. Vymýšlení nové metodologie při designování s dětmi není lehký úkol, ale určitě velice přínosný jak pro mě, tak případně pro další designéry, kteří se rozhodnou jít touto cestou. Výsledkem mé diplomové práce nebude jen návrh Monteyho a jeho představení, ale také výzkum a definice mé metodologie při práci s dětmi.

Jaroslava Kaufnerová, Laura Kuklová

 

anna-kucerova--andrea-pavlikova--adam-drudik-a-lukas-blaha..jpg

Anna Kučerová, Andrea Pavlíková, Adam Drudík a Lukáš Bláha

 

prace-na-projektu-montey.jpg

Práce na projektu Montey

 

 

Prosincová Chatovačka na tajňačku - příprava na projekt               Každý žák přidal svůj příspěvek

prosincova-chatovacka-na-tajnacku---priprava-na-projekt.jpg

kazdy-zak-pridal-svuj-prispevek..jpg